Urbex – urban exploration (mestský prieskum) je fotografovanie opustených objektov, resp. všetkého, čo človek vyrobil a príroda spolu s časom si to berie späť. Opustené miesta a objekty nám ukazujúm, že čas a príroda nakoniec vždy vyhrá nad ľudskou činnosťou, častokrát je to pomalý ale neodvratný proces. Jednoducho objavovanie stôp času okolo nás. Najznámejšou lokalitou je asi ukrajinská Prypjať, mesto duchov. Urbex fotografiu a jej zákutia nám priblíži fotograf Marek Ševc.
Aké sú pravidlá prieskumu?
Zásady, ktoré by mali byť každému „urbexerovi“ sväté, sú hlavne neničiť a nepustošiť opustené objekty. Veľa krásnych miest bolo už vandalmi zničených či už fyzicky alebo vizuálne (nevhodnými grafitmi a nápismi), preto by sa opustené lokácie mali držať v tajnosti a nešíriť verejne. Najlepšie urbex vystihuje anglické heslo: „Take only photographs, leave only footprints“ – „Zober si len fotografie, zanechaj len odtlačky od topánok“.
Teda platí akýsi morálny kódex dobrodužného objavovania:
- nenásilný prístup do samotného miesta/povolenie
- neprezrádzať opustené lokácie verejne na internete
- nebrať z opustených miest žiadne predmety
- neznečisťovať lokalitu odpadkami
- neničiť dané miesto (vandalizmus/graffiti)
- byť opatrný (sklo, klince, slabé stropy či schody,diery)
- ideálne chodiť fotiť aspoň vo dvojici
- pripraviť sa (oblečenie,obuv,technika)
Čo sa však často deje, že sa tieto pravidlá porušujú. Bohužiaľ 🙁
Nenásilný prístup do samotného miesta
Ideálny stav je, zistiť si, či miesto nemá majiteľa/správcu a kontaktovať ho. Niekedy je potrebná aj oficiálna žiadosť na fotenie vnútri objektu (napr. fotil som zanedbaný kaštieľ Rusovce, ktorý patrí štátu). Určite sa do objektu nepokúšajte dostať násilím, môžete mať problém so zákonom (vlúpanie). Tým pádom nás veľa ľudí, kvoli pár „odvážnym“ jedincom, považuje za vandalov.
Nezriedka však narazíte na prírodné prekážky ako stromy, kry, vysokú trávu a pod. Veľa vecí si dohľadáte na internete či Youtbe. Je totiž veľká pravdepodobnosť, že na danom mieste už nejaký urbexák pred vami bol. Mnohí sa aj osobne poznajú s majiteľmi, správcami či sbs objektov.
A pozor, pohybujete sa na hrane zákona. Každý objekt stojí na nejakom pozemku, pozemok má vlastníka, príp. vlastníkov. Môžete sa preto dostať do nepríjemných situácií. Môžu na Vás zavolať políciu. No určite sa na Vás budú pozerať inak, keď nič nezničíte, nevezmete a vysvetlíte, že iba fotíte dostupné zaujímavé staré opustené miesta. Maximálne vás napomenú a vyženú preč. Pokiaľ sa však vlúpete (zničíte zámok alebo rozbijete okno) a zanecháte za sebou spúšť, máte veľký problém.
Neprezrádzať opustené lokácie verejne na internete
Alfou a omegou je nechať si zaujímavé miesto pre seba. Je to hlavne pre ochranu daného miesta. Sociálne siete a Youtube vedia spáchať skutočnú spúšť. Až do takej miery, že sa daná lokalita stane fotograficky nezaujímavou, zničenou. Možno z mladíckej nerozvážnosti alebo frajeriny vedia niektoré individuá všetko zničiť, rozbiť a dočmárať. Minule som dokonca na inzertnej stránke videl, ako nejaký pán za nemalé peniaze predáva zoznam opustených lokácii v meste. Nehoráznosť. Mne trvalo roky aspoň nejaké objaviť.
Nebrať z opustených miest žiadne predmety
Ak by ste aj našli niečo zaujímavé či cenné, nechajte to na mieste. Nepatrí vám to. A myslite na to, že aj po vás by si možno ešte niekto chcel dané miesto nafotiť či natočiť. Preto veci nechávajte na pôvodnom mieste.
Neznečisťovať lokalitu odpadkami
Veľa lokalít a miest by vyzeralo úplne inak, ak by k nim nemal prístup človek. Hlavne človek nezodpovedný. Odpadky si vždy zoberte so sebou. A pozor aj na fajčenie, v lese (hlavne počas sucha) môžete založiť požiar!
Neničiť dané miesto (vandalizmus/graffiti)
Graffiti do urbex fotografie nepatrí, no občas sa tomu nedá vyhnúť. Sú všade. Škoda. Čistá tehlová stena je určite krajšia a fotogenickejšia ako počmáraná krikľavými farbami. Staré a „moderné“ v tomto prípade spolu nehrá. Vandalizmus je tiež veľký problém. Nič si nevážime, možno je to aj výchovou. Znásobilo sa to ešte zvýšeným pohybom ľudí počas koronavírusu. Čo sa dá rozbiť je rozbité… Prečo?
Pozor, dané objekty môžu byť aj historickými/technickými pamiatkami, ktoré si zaslúžia obnovu (a nemusíte o tom vedieť).
Byť opatrný
Má to veľký súvis s tým, ako sa správa dotyčný človek. Opustené miesta sú aj nebezpečné. Asi aj preto sú vzrušujúce a dobrodružné. Nikto by nechcel mať klinec zapichnutý v nohe alebo krvácajúcu ruku od rozbitého okna. Preto buďte opatrní a neriskujte. Častokrát vám môže ísť o holý život. Schodiská nemusia mať zábradlie alebo strop nemusí byť taký pevný, ako sa zdá. Preto ak cítite veľké riziko, radšej si nájdite iné miesto. Aj keď vás bude viac, nič nikomu nedokazujte!
Zdravie je prvoradé.
Ideálne chodiť fotiť aspoň vo dvojici
Ak by vás daný druh fotografie zaujímal, je dobre sa dostať do komunity, ktorá sa takémuto štýlu fotenia/objavovania venuje. Vedia vám poradiť a ukázať zaujímavé miesta. Je to len o komunikácii a dohode. Asi vás hneď nezoberú na ich najtajnejšie top miesta. Ale každá rada sa cení. Odporúčam chodiť aspoň vo dvojici z dôvodu bezpečnosti. Sám mám svoje nepríjemné skúsenosti s rozbitým sklom. Takisto si treba dávať pozor na bezdomovcov a narkomanov, môžu byť agresívni. Radšej sa vráťte inokedy.
Niektoré urbex skupinky si svoje miesta ozančujú nálepkami. Iní si radšej dajú spraviť spoločné tričká.
Pripraviť sa
Dôležité okrem fototechniky je aj oblečenie a obuv. Môže vás chytit lejak, je potrebné na to myslieť už pred „expedícoiu“. Vtedy oceníte utesnený fotoaparát/objektív (pláštenku na batoh/brašňu). V lete pri vode oceníte aj repelent. Komáre vedia veľmi znepríjemniť pobyt v prírode.
Kraťasy si radšej nechajte na prezlečenie do auta. Prhľava, bodliaky, tŕne, drôty, mláky, to všetko vás môže nemilo prekvapiť. Mnohokát sú lokácie autom nedostupné a je potrebné sa k nim dostať po svojich. Nezabudnite náhradný akumulátor a pamaťovú kartu. Učrite sa vám do zaprášených priestorov zíde aj handrička na optiku.
Akú fototechniku zvoliť?
Ideálna kombinácia je full frame bezzrkadlovka a svetelný širokouhlý objketív. Na prípadný portrét pevný 35mm alebo 50mm objektív. Ja používam Sony A7R Mark III a Sigmu 14-24mm f/2.8 DN Art. Širokouhlý objektív prináša možnosti hľadať nové pohľady a perspektívy na miesta, kde je napríklad obmedzený priestor na pohyb, so širokým ohniskom viem zachytiť budovy bez nutnosti skladať viac záberov a na pozadí s oblohou im dodať nový dramatický nádych.
Telo A7RIII mi poskytuje dostatočné rozlíšenie a dynamický rozsah.
Obľubujem objektív Sony FE 35mm f/1.4 GM. Myslím si, že pevný 35mm objektív nesmie chýbať v žiadnej fotografickej výbave vďaka svojej univerzálnosti. Či už je to portrét, krajina alebo aj spomínaný urbex – kde sa hodí aj vyššia svetelnosť, nakoľko sa na opustených miestach fotograf často stretáva s horšími svetelnými podmienkami. Scénu si viem dotvoriť napríklad sviečkami, led svetlom alebo si viem pomôct externým bleskom. Za základnú výbavu tiež považujem dobrý statív (Manfrotto Befree) a odolný batoh (Lowepro ProTactic).
Marek Ševc má za sebou množstvo skúseností, o ktoré sa s nami podelil ešte detailnejšie.
Máte z fotografovania opustených miest nejaké zaujímavé, tajomné zážitky?
Priznám sa, som poverčivý, a preto keď sa ocitnem napríklad v opustenej nemocnici, vnímam atmosféru úplne inak. Nemocnice sú predsa len miesta, kde sa stretával život so smrťou. Môj zážitok sa spája s jednou opustenou nemocnicou v Bratislave, ktorá už je momentálne prerobená. Počul som tam viackrát kroky a zvuky, ktoré som si nevedel vysvetliť. Prichádzali z miest, kade sme už predtým prešli. V inom objekte (bol to zhruba 200 ročný opustený kaštiel) sme prieskum predčasne ukončili. A keď sme si ďalej od objektu zdieľali pocity, tak sme sa zhodli na silnom pocite, že nás niekto sledoval, aj keď sme nikoho nestretli. Myslím, že určitá dávka tajomna jednoducho k urbexu patrí, aj keď sa sa s nami častokrát len hrá ľudská psychika.
Kedy a čo fotíte najradšej?
Najradšej fotím počas zlatej hodiny/golden hour/ vtedy všetky scenérie a objekty vyzerajú prítažlivejšie ako obvykle. Ale dobrý fotograf by si mal poradiť za každých svetelných podmienok.
Obľubujem hlavne staré továrne a industriálne objekty z prelomu storočia, hlavne tehlové stavby, architektúra niektorých továrni bola z môjho pohľadu umelecké dielo. Staré autá sú taktiež moja srdcovka, aj keď ich zlý stav častokrát zabolí. Zaujímavé môžu byť aj staré či opustené vlaky, lode, lietadlá atď.
Tlačíte si zachytené zábery?
Áno, fotografia vytlačená na fotopapieri vyznie úplne inak ako na monitore. Veľa aspektov si uvedomím až pri pozeraní záberu v tlačenej forme. Na konci roka si spravte pekný fotokalendár, ktorý vám bude pripomínať krásne, opustené miesta a zážitky.
S prácami Mareka sa podrbnejšie zoznámite na jeho Instagrame alebo na Facebooku.
Pridať komentár